tisdag 26 oktober 2010

Harpeleik


Jag har glädjen att välkomna senaste tillökningen i cittra-familjen. Nu en tio-ackords stor och tung en. I väldigt bra skick, med fina klanger. Nu börjar det roliga, att stämma upp den, och fundera hur alla dessa strängar bäst ska stämmas till mina sånger. Cittra, eller Zither som denna heter, är just nu mest aktuellt i Nordic Wedding Music, där vore det finfint att väva in cittra på flera olika sånger.

Igår hade vi ett produktionsmöte inför adventskonsert. Ljungskile jazzklubb är arrangör, konserten är i Ljungs kyrka 9 dec. Gunnar Eriksson sätter samman hela konserten med sin musik och sina visioner och drömmar om olika ljudvärldar. Det är fantastiskt spännande och roligt att få ingå i dessa ljudvärldar. I år deltar Göteborgs Kammarkör, Ahmad Al Khatib och Harald Svensson.
Jag börjar drömma lite om att ta med mig någon cittra dit, kanske få tillfälle att sjunga och spela cittra med Ahmad och hans oud, arabisk luta. Ahmad och jag kommer att göra folkliga koraler ihop.

Soliga hälsningar
Eva

4 kommentarer:

  1. Nämen va kul - har du åxå blivit med cittra! Ta med den nästa gång vi ses så kan vi lira :-)

    Cittra + oud = absolut sant; go for it!

    Kram

    SvaraRadera
  2. Hej,
    Jättefin. Jag är på jakt efter en cittra, men svårt att hitta någon. Helt nybörjare. Har du tips att ge mig?

    Mvh
    Ann

    SvaraRadera
  3. Hej! Blocket eller Tradera? Det enda dumma med det är väl att man inte får prova först, ja, om man inte råkar hitta någon i sin närhet förstås på Blocket. Det finns nya strängar att köpa om man letar på nätet eller tar hjälp av en musikhandlare. Min lilla cittra är den som jag använder mest, p gr av att den är liten. den stora som syns på bilden i detta inlägg väger multum och det blir tyvärr en orsak att den inte kommer med på resor. Så storleken kan vara nåt att fundera över. Fördelen med de stora är att de har så djup fin klang i sina bassträngar. Jag brukar stämma om min cittra efter eget tycke och smak, det kan du alltid prova. Dur-klangerna kanske inte passar till alla sånger. Lycka till! Eva

    SvaraRadera
  4. Tengo una y no se donde comprar cuerdas, ni nadie que la toque, ni menos que enseñe, pero con todo ello ya he hecho mis tres primeros conciertos con ella

    SvaraRadera